La difusión de la arqueología,ahora y aquí = La difusió de l'arqueologia, ara i aquí
Josep Antoni Gisbert Santonja
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LA DIFUSION DE LA ARQUEOLOG~A,
AHORA Y A Q U ~
Josep A. Gisbert Santonja
En una ciudad, a la sombra de una poderosa
sierra, dicen que bien protegida por la diosa
Diana, ocurrieron tres sucesos a lo largo del pasado 1989 que son significatiuos de la importancia de la Arqueología como objeto de difusión.
En septiembre se daba a conocer el descubrimiento de dos importantes yacimientos de arte
rupestre. Desde el primer momento centenares
de personas uisitan los lugares y buscan una
explicación que confirme el interés otorgado por
los medios de comunicación, poco perceptible a
través de la contemplación de los paneles pintados.
Durante los lluvias de abril se abre un sondeo
en la calle principal de la ciudad. Se profundiza
más y más hasta que a los dos metros aparece la
euidencia de unas casas. lnnumerable la gente
que cada día miraba hacia el oscuro pozo, se
interrogaba sobre lo que allí había, lo que buscábamos y el porqué.
A finales de mayo el juzgado depositaba en el
museo de Dénia, fruto de una incautación, un
conjunto de más de noventa piezas arqueológicas de procedencia subacuática: entre ellas más
de cuarenta ánforas romanas. En diez días hubo
en el territorium más mouimiento de ánforas y
de otros materiales que en veinticinco años de
dinastía julio-claudia, allá por el siglo l d.C.
Difusión tuvo, y la mayor.
Estas circunstancias conducen a una primera
reflexión en el sentido de que los hallazgos
arqueológicos casuales, la Arqueología urbana
como uariedad específica dentro de la práctica
arqueológica, y un hecho como el tercero, que no
es sino reflejo de una situación del patrimonio
demasiado generalizada y con fuerte arraigo
social, son los móuiles de una difusión excepcional, al menos en el ámbito comarcal. Podemos
asegurar que ni el más completo programa de
difusión de arte rupestre o de Arqueología subacuática, ni la más extensa excauación urbana
hubieran prouocudo tan repentinamente este
grado de difusión.
Al profundizar en el tema que nos ocupa, una
primera cuestión sería: ¿A propósito de la difusión de qué Arqueología? No nos gustaría caer en
la enumeración de tópicos o generalizaciones
sobre coda una de las situaciones en las que nos
encontramos y que requieren un tratamiento singular y un estudio casi monográfico. Sea el caso
de la Arqueología como método científico de
conocimiento histórico, o se trate de la Arqueología urbana, que siempre se mueve al ritmo de
las circunstancias de manera que ya resulta
meritoria la elaboración de una programación
anual. Nada de ello tiene que ver con la Arqueología desde la perspectiva de un museo. Además,
es euidente que cada yacimiento y cada museo
se apoya en unas bases específicas, no sólo en
cuanto a contenido o continente, sino también en
la orientación de la difusión en cada caso concreto.
Otra cuestión para hilar más fino sería:
¿Difusión con qué dinero? o, lo que no es lo
mismo, ¿con el dinero de quién? Materia indispensable, sin duda, para plantear un proyecto de
difusión del patrimonio. En el momento presente
la Administración ha iniciado la dinámica de la
reglamentación y estudio de la problemática de
los museos ualencianos. No es, pues, momento
apropiado para plantear cual es el papel de los
museos en lo referente a la difusión. Somos conscientes de que en el marco de la Comunidad
Valenciana no hay ningún museo que disponga
actualmente de una infraestructura mínima de
personal y de una programación definida orientada a la difusión de lo Arqueología.
No es mejor la situación de Ios seruicios de
Arqueología, vinculados generalmente a iniciatiuas municipales, de carácter incipiente, que se
relacionan en su origen mayoritariamente con un
estrecho programa de Arqueología urbana y
nacen, por tanto, con un papel más que limitado
en lo referentea la dihsión.
Con todo, hemos de reconocer que estas dos
instituciones son las aae hun iniciado una labor
relacionada con la'difusión del patrimonio
arqueológicoy/o con la Arqueología primordialmente urbana.
La formación de una oferta de difusión en el
Museo Arqueológico de la Ciudad de Dénia,
entre los años 1983y 1990, es un ejemplo más de
la trayectoria de estas instituciones.Su desarrollo
se caracterizo por la búsqueda de nueuas fuentes
de financiación y/o soporte institucional. El proyecto "Escola Taller Castell de Dénia" se lo o k c e
y es el punto de partida hacia la consolidución
de las actividades de difusión con un personal
propio y a cargo de un Departamento de
Educación y Acción Cullural.
En los primeros años, entre 1983y 1985, la difusión se orienta hacia la eualuación de la euidencia arquitectónica y arqueológica del conjunto
monumental del castillo de Dénia y a la presentación de proyectos expositivos sobre temas
monográficos.
1987 será el inicio de una nueua etapa. La presentación del proyecto museográfico del "Palau
del Gouernador" abrió nueuas alternatiuas de
difusión al sistematizar y exponer por uez primera los fondos arqueológicos tomando la historia
de la ciudad como hilo conductor. El Departamento de Educación y Acción Cultural oglutina
los esfuerzos y realiza diuersas campañas de
MUSEO ARQUEOLOGICO DE DENIA
cim-
I
m
i
.
.
d. D i a c i ó n del P a h o n i o
Hi
DENIA, 1984-1985
-
Los graffiti medievales del
CasteU de Denia
1
'Giptic preseutat amb motiu de I'exposiuó monografica
"Losgraifiti medievales del Castell de Dénia".
Trípiico prkeniado con motioo de tu exposiciónmonográhca
'Los groffiti medieuoles del Castell de Dénia"
difusión, con edición de dossiers y material
publicitario propio. La campaña "Jugant amb el
Castell" o la maleta didáctica son los proyectos
más significativos.
Sin duda, el gran reto colectivo para los que
tenemos la responsabilidad de difundir la
Arqueología es el 'kran público". Es hora de trabajar en proyectos destinados a la mayoría y, en
función de la realidad socio-económica, al turismo cultural en el sentido más amplio del término.
Hemos de creer en principio en este público, así
como ser conscientes de que requiere un proceso
de formación para poder recoger el mensaje que
la euidencia arqueológica y los recursos didácticos le okcen. En definitiua, que esta interacción
'~úblicoeuidenciaarqueológica-recursos didácticos-instituciones soporte del programa" no será
posible sin un proceso formatiuo integrado.
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LA DINSSIÓ DE L'ARQUEOLOGIA,
ARA 1 AQUI
Josep A. Gisbert Santonja
En una ciutat, a l'ombra d'una poderosa
serra, diuen que ben protegida per la deesa
Diana, succeiren tres esdeveniments al llarg del
darrer any 1989 ben significatius de la
importincia de I'Arqueologia com a objecte de
difussió.
A setembre es doni a conéixer la troballa de
dos importants jaciments d'art rupestre. Des
d'aquest moment, centenars de persones visiten els paratges i busquen una explicació que li
done solidesa a la importincia manifestada
pels mitjans de comunicació, ben poc perceptible per la visualització dels plafons pictbrics.
Amb les plutges d'abril, s'obri un sondeig al
principal carrer de la ciutat. S'aprofondeix més i
més, fins que a dos metres surt I'evidencia
d'unes cases. lnnombrable la gent que cada dia,
girava els ulls cap al fosc pou, es qüestionava
que era el qui havia, que buscavem i perque.
A les darreries de maig, el jutjat dipositava al
museu de Dénia, fruit d'una incautació, un conjunt de més de noranta peces arqueolbgiques
de procedencia subaquitica: entre elles més de
quaranta imfores romanes. En deu dies va
haver al tenitorium més moviment d'imfores i
d'altres que en vint-i-cins anys de dinastia julicliudia, enlli pel segle 1 d.C. Difussió en va
tenir i la que més.
Aquestes circumstincies obrin el pas a una
primera reflexió en el sentit que les troballes
arqueolbgiques casuals, I'Arqueologia urbana
com a varietat específica dins de la practica
arqueolbgica i un fet com el darrer, que no hi és
sinó reflexe d'una situació del patrimoni massa
generalitzada i de forta adscripció social, són
els mbbils d'una difussió gairebé excepcional,
al menys pel que fa a I'entorn comarcal. Podem
assegurar que ni el més acurat programa de
difussió d'art rupestre o de I'Arqueologia subaquitica, ni la més extensiva excavació urbana
hagués provocat, de sobte, aquest grau de difussió.
En aprofondir en la temitica que ens ocupa,
una primera qüestió seria: En torn a la difussió
de quina Arqueologia? No ens agradaria caure
en I'enumeració de tbpics o afirmacions generalitzades sobre cadascuna de les situacions en
que es trobem que requereixen un tractament
singular i un estudi gairebé monogrific. Així a
I'Arqueologia com a métode científic de conei.
xement histbric, a I'Arqueologia urbana, que
sempre es mou al rime de les circumstincies i
fer una programació anual de la qual ja és més
que un merit. Res té a veure amb I'Arqueologia
des de la perspectiva d'un museu. A rnés a més,
és clar que cada jaciment i cada museu es recolza sobre unes bases bastant específiques, no
sols en quant a contingut o continents, sino en
quant a orientació de la difussió en cada cas
concret.
Una altra qüestió per capdellar més el fil hi
seria: Difussió amb quins diners? o, que no és
el mateix: amb els diners de qui? Materia indispensable, sense dubte, per plantejar un projecte
de difussió del patrimoni. A hores d'ara
I'Administració ha encetat la dinimica de la
reglamentació i estudi de la problemitica dels
museus valencians. Aquest no és, per tant, el
moment més idoni per qüestionar quin és el
paper dels museus pel que fa a la difussió. Som
conscients que al marc de la Comunitat
Valenciana no hi ha cap museu que en I'actua-
Maleta didactica realitzada pel D.E.A.C.: 'Menjar i taula al món islhic".
Maleta didáctica realizada por el D.E.AC Wenjari taula al món islirrnic*.
litat dispose Cuna infraestructura mínima de
personal i d'una programació definida cap a la
difussió de I'Arqueologia.
No és millor la situació dels serveis #Arquee
logia, generalment vinculats a iniciatives municipal~,de caricter incipient, que gosen d'un origen vinculat en la majoria dels casos a un
ofegat programa d'Arqueologia urbana, i naixen
amb un paper més que restringit pel que fa a la
difussió.
Perb, cal reconéixer que, malgrat tot, aquestes
dos institucions són les que han iniciat una tasca
lligada a la difussió del patrimoni arqueolbgic
¡/o a I'Arqueologia, primordialment urbana.
La formació d'una oferta de difussió al Museu
Arqueolbgic de la Ciutat de Dénia, entre els
anys 1983 i 1990, és un exemple més de la trajectbria d'aquestes institucions. El seu desenvclupament va marcat per la recerca de noves
fonts de finangament ¡/o suport institucional. El
projecte "Escola Taller Castell de Dénia" li ho
ofereix i és el punt de partida cap a una consolidació de les activitats de difussió amb personal
propi i a la cura d'un Departament d'Educació i
Acció Cultural.
Els primers anys, entre 1983 i 1985, la difussió
s'orienta cap a I'avaluació de I'evidencia arquitectbnica i arqueolbgica que presenta el conjunt
monumental del castell de Dénia i a la presentació de projectes expositius de temes monogrifics.
1987 sera I'inici d'una nova etapa. La presentació del projecte museogrific del "Palau del
Governador" obrí noves alternatives de difussió, en sistematitzar i exposar per primera vegada els fons arqueolbgics amb la historia de la
ciutat com a fil conductor. El Departament
d'Educació i Acció Cultural aglutina els esfoqos
i realitza diverses campanyes de difussió, amb
edició de dossiers i material publicitari propi.
La campanya "Jugant amb el Castell" o la maleta didictica, son els projectes rnés significatius.
Sense dubte, el gran repte col.lectiu dels que
tenim la responsabilitat de difondre I'Arqueologia és el "gran públic". Es l'hora de treballar
en projectes destinats a la majoria, i, en funció
de la realitat socioeconbmica, al turisme cultural en el sentit més ample del terme.
Hem de creure en principi en aquest públic
així com ser conscients que requereix un procés de formació per saber recollir el missatge
que I'evidencia arqueolbgica i els recursos
didictics li proporcionen. En definitiva, que
aquesta interacció "públic-evidencia arqueolbpica-recursos didictics-institucions suport del
programa" no hi sera possible sense un procés
formatiu integrat.
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LA DIFUSION DE LA ARQUEOLOG~A,
AHORA Y A Q U ~
Josep A. Gisbert Santonja
En una ciudad, a la sombra de una poderosa
sierra, dicen que bien protegida por la diosa
Diana, ocurrieron tres sucesos a lo largo del pasado 1989 que son significatiuos de la importancia de la Arqueología como objeto de difusión.
En septiembre se daba a conocer el descubrimiento de dos importantes yacimientos de arte
rupestre. Desde el primer momento centenares
de personas uisitan los lugares y buscan una
explicación que confirme el interés otorgado por
los medios de comunicación, poco perceptible a
través de la contemplación de los paneles pintados.
Durante los lluvias de abril se abre un sondeo
en la calle principal de la ciudad. Se profundiza
más y más hasta que a los dos metros aparece la
euidencia de unas casas. lnnumerable la gente
que cada día miraba hacia el oscuro pozo, se
interrogaba sobre lo que allí había, lo que buscábamos y el porqué.
A finales de mayo el juzgado depositaba en el
museo de Dénia, fruto de una incautación, un
conjunto de más de noventa piezas arqueológicas de procedencia subacuática: entre ellas más
de cuarenta ánforas romanas. En diez días hubo
en el territorium más mouimiento de ánforas y
de otros materiales que en veinticinco años de
dinastía julio-claudia, allá por el siglo l d.C.
Difusión tuvo, y la mayor.
Estas circunstancias conducen a una primera
reflexión en el sentido de que los hallazgos
arqueológicos casuales, la Arqueología urbana
como uariedad específica dentro de la práctica
arqueológica, y un hecho como el tercero, que no
es sino reflejo de una situación del patrimonio
demasiado generalizada y con fuerte arraigo
social, son los móuiles de una difusión excepcional, al menos en el ámbito comarcal. Podemos
asegurar que ni el más completo programa de
difusión de arte rupestre o de Arqueología subacuática, ni la más extensa excauación urbana
hubieran prouocudo tan repentinamente este
grado de difusión.
Al profundizar en el tema que nos ocupa, una
primera cuestión sería: ¿A propósito de la difusión de qué Arqueología? No nos gustaría caer en
la enumeración de tópicos o generalizaciones
sobre coda una de las situaciones en las que nos
encontramos y que requieren un tratamiento singular y un estudio casi monográfico. Sea el caso
de la Arqueología como método científico de
conocimiento histórico, o se trate de la Arqueología urbana, que siempre se mueve al ritmo de
las circunstancias de manera que ya resulta
meritoria la elaboración de una programación
anual. Nada de ello tiene que ver con la Arqueología desde la perspectiva de un museo. Además,
es euidente que cada yacimiento y cada museo
se apoya en unas bases específicas, no sólo en
cuanto a contenido o continente, sino también en
la orientación de la difusión en cada caso concreto.
Otra cuestión para hilar más fino sería:
¿Difusión con qué dinero? o, lo que no es lo
mismo, ¿con el dinero de quién? Materia indispensable, sin duda, para plantear un proyecto de
difusión del patrimonio. En el momento presente
la Administración ha iniciado la dinámica de la
reglamentación y estudio de la problemática de
los museos ualencianos. No es, pues, momento
apropiado para plantear cual es el papel de los
museos en lo referente a la difusión. Somos conscientes de que en el marco de la Comunidad
Valenciana no hay ningún museo que disponga
actualmente de una infraestructura mínima de
personal y de una programación definida orientada a la difusión de lo Arqueología.
No es mejor la situación de Ios seruicios de
Arqueología, vinculados generalmente a iniciatiuas municipales, de carácter incipiente, que se
relacionan en su origen mayoritariamente con un
estrecho programa de Arqueología urbana y
nacen, por tanto, con un papel más que limitado
en lo referentea la dihsión.
Con todo, hemos de reconocer que estas dos
instituciones son las aae hun iniciado una labor
relacionada con la'difusión del patrimonio
arqueológicoy/o con la Arqueología primordialmente urbana.
La formación de una oferta de difusión en el
Museo Arqueológico de la Ciudad de Dénia,
entre los años 1983y 1990, es un ejemplo más de
la trayectoria de estas instituciones.Su desarrollo
se caracterizo por la búsqueda de nueuas fuentes
de financiación y/o soporte institucional. El proyecto "Escola Taller Castell de Dénia" se lo o k c e
y es el punto de partida hacia la consolidución
de las actividades de difusión con un personal
propio y a cargo de un Departamento de
Educación y Acción Cullural.
En los primeros años, entre 1983y 1985, la difusión se orienta hacia la eualuación de la euidencia arquitectónica y arqueológica del conjunto
monumental del castillo de Dénia y a la presentación de proyectos expositivos sobre temas
monográficos.
1987 será el inicio de una nueua etapa. La presentación del proyecto museográfico del "Palau
del Gouernador" abrió nueuas alternatiuas de
difusión al sistematizar y exponer por uez primera los fondos arqueológicos tomando la historia
de la ciudad como hilo conductor. El Departamento de Educación y Acción Cultural oglutina
los esfuerzos y realiza diuersas campañas de
MUSEO ARQUEOLOGICO DE DENIA
cim-
I
m
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.
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d. D i a c i ó n del P a h o n i o
Hi
-
Los graffiti medievales del
CasteU de Denia
1
'Giptic preseutat amb motiu de I'exposiuó monografica
"Losgraifiti medievales del Castell de Dénia".
Trípiico prkeniado con motioo de tu exposiciónmonográhca
'Los groffiti medieuoles del Castell de Dénia"
difusión, con edición de dossiers y material
publicitario propio. La campaña "Jugant amb el
Castell" o la maleta didáctica son los proyectos
más significativos.
Sin duda, el gran reto colectivo para los que
tenemos la responsabilidad de difundir la
Arqueología es el 'kran público". Es hora de trabajar en proyectos destinados a la mayoría y, en
función de la realidad socio-económica, al turismo cultural en el sentido más amplio del término.
Hemos de creer en principio en este público, así
como ser conscientes de que requiere un proceso
de formación para poder recoger el mensaje que
la euidencia arqueológica y los recursos didácticos le okcen. En definitiua, que esta interacción
'~úblicoeuidenciaarqueológica-recursos didácticos-instituciones soporte del programa" no será
posible sin un proceso formatiuo integrado.
[page-n-2]
LA DINSSIÓ DE L'ARQUEOLOGIA,
ARA 1 AQUI
Josep A. Gisbert Santonja
En una ciutat, a l'ombra d'una poderosa
serra, diuen que ben protegida per la deesa
Diana, succeiren tres esdeveniments al llarg del
darrer any 1989 ben significatius de la
importincia de I'Arqueologia com a objecte de
difussió.
A setembre es doni a conéixer la troballa de
dos importants jaciments d'art rupestre. Des
d'aquest moment, centenars de persones visiten els paratges i busquen una explicació que li
done solidesa a la importincia manifestada
pels mitjans de comunicació, ben poc perceptible per la visualització dels plafons pictbrics.
Amb les plutges d'abril, s'obri un sondeig al
principal carrer de la ciutat. S'aprofondeix més i
més, fins que a dos metres surt I'evidencia
d'unes cases. lnnombrable la gent que cada dia,
girava els ulls cap al fosc pou, es qüestionava
que era el qui havia, que buscavem i perque.
A les darreries de maig, el jutjat dipositava al
museu de Dénia, fruit d'una incautació, un conjunt de més de noranta peces arqueolbgiques
de procedencia subaquitica: entre elles més de
quaranta imfores romanes. En deu dies va
haver al tenitorium més moviment d'imfores i
d'altres que en vint-i-cins anys de dinastia julicliudia, enlli pel segle 1 d.C. Difussió en va
tenir i la que més.
Aquestes circumstincies obrin el pas a una
primera reflexió en el sentit que les troballes
arqueolbgiques casuals, I'Arqueologia urbana
com a varietat específica dins de la practica
arqueolbgica i un fet com el darrer, que no hi és
sinó reflexe d'una situació del patrimoni massa
generalitzada i de forta adscripció social, són
els mbbils d'una difussió gairebé excepcional,
al menys pel que fa a I'entorn comarcal. Podem
assegurar que ni el més acurat programa de
difussió d'art rupestre o de I'Arqueologia subaquitica, ni la més extensiva excavació urbana
hagués provocat, de sobte, aquest grau de difussió.
En aprofondir en la temitica que ens ocupa,
una primera qüestió seria: En torn a la difussió
de quina Arqueologia? No ens agradaria caure
en I'enumeració de tbpics o afirmacions generalitzades sobre cadascuna de les situacions en
que es trobem que requereixen un tractament
singular i un estudi gairebé monogrific. Així a
I'Arqueologia com a métode científic de conei.
xement histbric, a I'Arqueologia urbana, que
sempre es mou al rime de les circumstincies i
fer una programació anual de la qual ja és més
que un merit. Res té a veure amb I'Arqueologia
des de la perspectiva d'un museu. A rnés a més,
és clar que cada jaciment i cada museu es recolza sobre unes bases bastant específiques, no
sols en quant a contingut o continents, sino en
quant a orientació de la difussió en cada cas
concret.
Una altra qüestió per capdellar més el fil hi
seria: Difussió amb quins diners? o, que no és
el mateix: amb els diners de qui? Materia indispensable, sense dubte, per plantejar un projecte
de difussió del patrimoni. A hores d'ara
I'Administració ha encetat la dinimica de la
reglamentació i estudi de la problemitica dels
museus valencians. Aquest no és, per tant, el
moment més idoni per qüestionar quin és el
paper dels museus pel que fa a la difussió. Som
conscients que al marc de la Comunitat
Valenciana no hi ha cap museu que en I'actua-
Maleta didactica realitzada pel D.E.A.C.: 'Menjar i taula al món islhic".
Maleta didáctica realizada por el D.E.AC Wenjari taula al món islirrnic*.
litat dispose Cuna infraestructura mínima de
personal i d'una programació definida cap a la
difussió de I'Arqueologia.
No és millor la situació dels serveis #Arquee
logia, generalment vinculats a iniciatives municipal~,de caricter incipient, que gosen d'un origen vinculat en la majoria dels casos a un
ofegat programa d'Arqueologia urbana, i naixen
amb un paper més que restringit pel que fa a la
difussió.
Perb, cal reconéixer que, malgrat tot, aquestes
dos institucions són les que han iniciat una tasca
lligada a la difussió del patrimoni arqueolbgic
¡/o a I'Arqueologia, primordialment urbana.
La formació d'una oferta de difussió al Museu
Arqueolbgic de la Ciutat de Dénia, entre els
anys 1983 i 1990, és un exemple més de la trajectbria d'aquestes institucions. El seu desenvclupament va marcat per la recerca de noves
fonts de finangament ¡/o suport institucional. El
projecte "Escola Taller Castell de Dénia" li ho
ofereix i és el punt de partida cap a una consolidació de les activitats de difussió amb personal
propi i a la cura d'un Departament d'Educació i
Acció Cultural.
Els primers anys, entre 1983 i 1985, la difussió
s'orienta cap a I'avaluació de I'evidencia arquitectbnica i arqueolbgica que presenta el conjunt
monumental del castell de Dénia i a la presentació de projectes expositius de temes monogrifics.
1987 sera I'inici d'una nova etapa. La presentació del projecte museogrific del "Palau del
Governador" obrí noves alternatives de difussió, en sistematitzar i exposar per primera vegada els fons arqueolbgics amb la historia de la
ciutat com a fil conductor. El Departament
d'Educació i Acció Cultural aglutina els esfoqos
i realitza diverses campanyes de difussió, amb
edició de dossiers i material publicitari propi.
La campanya "Jugant amb el Castell" o la maleta didictica, son els projectes rnés significatius.
Sense dubte, el gran repte col.lectiu dels que
tenim la responsabilitat de difondre I'Arqueologia és el "gran públic". Es l'hora de treballar
en projectes destinats a la majoria, i, en funció
de la realitat socioeconbmica, al turisme cultural en el sentit més ample del terme.
Hem de creure en principi en aquest públic
així com ser conscients que requereix un procés de formació per saber recollir el missatge
que I'evidencia arqueolbgica i els recursos
didictics li proporcionen. En definitiva, que
aquesta interacció "públic-evidencia arqueolbpica-recursos didictics-institucions suport del
programa" no hi sera possible sense un procés
formatiu integrat.
[page-n-3]